+358 41 5100 102 avantinfo@avantaccount.fi

MITEN VALITSEN HYVÄN TILITOIMISTON?

Kuten kaikissa yrityksissä, myös tilitoimistoissa on eroja. Aloittelevalle yrittäjälle tilitoimiston valinta voi olla vaikea tehtävä.

On paljon kysymyksiä, jotka pitää ratkaista:

  • Pärjäisinkö ilman tilitoimistoa?
  • Miten tunnistan hyvän tarpeitani vastaavan tilitoimiston?
  • Miten saan selville, mitä palveluja tilitoimistolta tarvitsen?
  • Missä asioissa tilitoimisto voi minua auttaa?

Alla käytännön vinkkejämme näiden kysymysten ratkomiseen!

Pärjäisinkö ilman tilitoimistoa?

Alussa, kun firman tulot ovat pyöreä 0, voi olla houkuttelevaa ajatella säästävänsä kuluissa tekemällä kirjanpidon itse, ainakin aluksi. Ellet ole taloushallinnon ammattilainen, jäät tässä kuitenkin melko varmasti tappiolle: kirjanpidon opetteluun käytetty aika ja henkinen kapasiteetti on pois liiketoimintasi käynnistämisestä, ja lisäksi riski joidenkin lakisääteisten toimenpiteiden unohtamiseen kasvaa.

Eli: pärjätä voit kenties, mutta viisasta se ei ole juuri koskaan. Palkkaa tilitoimisto. Jos kulut huolettavat, ota riisuttu peruspalvelu.

Miten tunnistan hyvän tarpeitani vastaavan tilitoimiston?

Tilitoimistot voivat ulkoa päin katsottuna vaikuttaa hyvinkin samanlaisilta, mutta sitä ne eivät kuitenkaan ole. Suurimmat erot liittyvät:

1) Yleiseen asiantuntemukseen

2) Asiakaspalveluun ja viestintään

3) Käytettyihin ohjelmistoihin ja digiosaamiseen

Tilitoimistoammattilainen ylläpitää sekä kehittää osaamistaan jatkuvasti. Muun muassa kirjanpitolain sekä verotuslainsäädännön sekä oikeuskäytännön ajantasainen seuranta kuuluu taloushallinnon taitajan ydintoimiin.

Tarjous kannattaa kysyä usealta tilitoimistolta, joita kannattaa tavata myös henkilökohtaisesti niin monta kuin vain jaksaa. Pyri mahdollisimman yksityiskohtaisesti selvittämään tulevaan yhteistyöhön ja kirjanpitoon liittyviä itseä askarruttavia asioita. Tapaamisissa kannattaa huomio kiinnittää seuraaviin kysymyksiin:

  • Vaikuttaako tilitoimisto/asiakaspalvelija aidosti kiinnostuneelta yrityksestäni ja liiketoimintani kehittämisestä nyt ja tulevaisuudessa?
  • Vastaako tilitoimisto/asiakaspalvelija kysymyksiini niin, että todella ymmärrän vastaukset?
  • Osaako tilitoimisto tarjousta tehdessään selittää ja perustella ymmärrettävästi, mitä tarjous sisältää ja etenkin miksi se sisältää juuri nämä elementit?
  • Onko tilitoimistolla käytössään uusimmat digitaaliset ohjelmistotyökalut?
  • Mitä muita liiketoimintani kehittämiseen tarvittavia palveluita tilitoimisto pystyy tarjoamaan?

Etenkin digiratkaisujen osalta kannattaa kysyä käytetyistä ohjelmistoista ja sovelluksista sekä kirjanpitäjän perusteista juuri niiden käyttämiselle. Olennaista on, että perusteissa on huomioitu sekä hinta että laatu: polkuhintaiset ratkaisut ovat usein hankalakäyttöisiä, ja toisaalta jotkut hyvät ja tunnetut ohjelmistot ovat yleensä liian kalliita alussa. Vastaukset kannattaa myös suhteuttaa siihen, miten digitaalista visioit oman liiketoimintasi olevan – haluatko esimerkiksi säilyttää ja toimittaa paperisia kuitteja vai et?

Miten saan selville, mitä palveluja tilitoimistolta tarvitsen?

Onnistunut tilitoimiston valinta tuottaa yrityksellesi aitoa lisäarvoa ja maksaa itsensä nopeasti takaisin. Asiansa osaava tilitoimisto selventää sinulle, mitkä toimenpiteet ovat lakisääteisiä ja miten tilitoimisto voi hoitaa niitä puolestasi. Asiansa osaava tilitoimisto ei yritä myydä sinulle oletusarvoisesti laajinta mahdollista palvelukokonaisuutta vaan ymmärtää, että palvelun taso täytyy olla optimoitu niin, että kulut ovat toimintaan nähden hallinnassa ja saamasi hyöty mahdollisimman suuri.

Asiansa osaava tilitoimisto toivoo, että tämä auttaa liiketoimintaasi kasvamaan ja kehittymään. Toki tilitoimistokin hyötyy menestyksestäsi ja kasvustasi, sillä todennäköisesti se johtaa aikanaan myös tilitoimistolta hankitun palvelupaketin laajentamiseen.

Missä asioissa tilitoimisto voi minua auttaa?

Tilitoimisto on kumppanisi, joka auttaa sinua kaikissa kirjanpitoon, taloudenhallintaan ja verotukseen liittyvissä asioissa. Parhaimmillaan tilitoimistosi on liiketoimintaasi laajasti ymmärtävä asiantuntija, joka on selvillä, mitä yrityksellesi kuuluu. Kirjanpitäjäsi huomaa esimerkiksi, jos sinulla on jäänyt hyödyntämättömiä verovähennyksiä ja osaa antaa aidosti arvokkaita neuvoja, kun niitä tarvitset. Kun sinulla on kysymyksiä, saat niihin ymmärrettäviä vastauksia. Kommunikaatio on mutkatonta ja miellyttävää.

Kokemuksemme mukaan onnistunut alku määrittelee onnistuneen jatkon: kun yhteistyö käynnistyy hyvin, se kehittyy ajan mittaan entistäkin paremmaksi. Alussa tarvitaan kuitenkin panostusta. Yrittäjän starttipakettiimme kuuluu aina perusneuvonta. Käytännössä se tarkoittaa, että olemme saatavilla kysymyksiä varten, ja rohkaisemme yrittäjää ottamaan yhteyttä tarpeen vaatiessa. Kun kirjanpito ja arkirutiinit ovat saatu onnistuneesti käyntiin, työmme ei ole vielä valmis. Autamme sinua myös kaikissa kasvuun ja yrityksen kehittämiseen liittyvissä asioissa.

Call Now Button